U petak, 9. studenog 2018. godine u 18.00 sati, u Galeriji Koprivnica svečano je otvorena izložba »PODRAVKA – INDUSTRIJSKA BAŠTINA«. Na početku večeri prisutne su glazbom počastili članovi Folklornog ansambla Koprivnica s dvije izvedbe tradicijskih podravskih napjeva. U kratkom programu otvorenja izložbe koji je vodila novinarka Dragana Pandža, okupljenoj su se publici (među kojom su bili brojni Podravkaši iz povijesti i sadašnjosti Podravke) obratili ravnatelj Muzeja grada Koprivnice Robert Čimin, autorica i kustosica izložbe Draženka Jalšić Ernečić, prorektor Sveučilišta Sjever Mario Tomiša te direktor poslovnog programa Kulinarstvo kompanije Podravke d.d. Krunoslav Bešvir, a izložbu je svečano otvorio gradonačelnik Grada Koprivnice Mišel Jakšić.
Radi se o studijskoj izložbi najstarije ambalaže i industrijske fotografije iz dviju muzejskih zbirki odjela umjetnina u Muzeju grada Koprivnice, Zbirke grafičkog i produkt dizajna i Zbirke fotografija i foto albuma, uz posudbu određenog broja predmeta iz podravkinog Muzeja prehrane. Jedinstvena muzejska građa po prvi put je predstavljena javnosti u godini u kojoj Podravka obilježava 60 godina svojih ikoničkih proizvoda. Muzejski predmeti iz dviju muzejskih zbirki predstavljaju početke Prehrambene industrije Podravka, industrijske fotografije i dizajna ambalaže sredine 20. stoljeća te poslijeratnog pionirskog razvoja komercijalne komunikacije i arheologije marketinga u Hrvatskoj.
Namjera i cilj projekta bili su u mnoštvu »anonimnog« materijala sredine 20. stoljeća utvrditi i izdvojiti imena autora, dizajnera i fotografa, koji su u prvim desetljećima postojanja tvornice oblikovali vizualni identitet Podravke. Percepcija Podravke – industrije za preradu voća i povrća iz pedesetih i šezdesetih godina 20. stoljeća s jedne strane nosi odraz vremena, početaka radničkog samoupravljanja i političke propagande samoupravnog socijalizma sredine 20. stoljeća, posjeduje snažan socijalni naboj i društveni angažman, dok je s druge strane, ing. Pavle Gaži, generalni direktor Podravke koji je tvornicom rukovodio od 1959. do 1979. te uvodio pravila zapadnog tržišnog marketinga.
Podravkini proizvodi nastali 1958. godine, Kokošja i Goveđa juha, Goveđi gulaš i Kokošja pašteta na razini komercijalne komunikacije pedesetih i šezdesetih godina pripadaju povijesti oblikovanja ambalaže i oglašavanja. Ovom prilikom, višegodišnje istraživanje s područja vizualne komunikacije, povijesti dizajna i ambalaže upravo na primjeru kustoskog projekta »PODRAVKA – INDUSTRIJSKA BAŠTINA« predstavila je komparativnu metodologiju istraživanja muzejske građe i muzejske dokumentacije industrijske baštine iz najranijeg, afirmativnog razdoblja Podravkinog marketinga. Radi se o predmetima iz dvije muzejske zbirke, Zbirke grafičkog i produkt dizajna, odnosno Zbirke fotografije i foto albuma Muzeja grada Koprivnice, uz konzultiranje muzejske i dokumentarne građe prikupljene i sačuvane u Podravkinom Muzeju prehrane.
Izložba »PODRAVKA – INDUSTRIJSKA BAŠTINA« u Galeriji Koprivnica obuhvaća vrijeme pedesetih godina 20. stoljeća kada dogovorna politička ekonomija i petogodišnji planovi sovjetskog modela uzmiču pred tržišnom ekonomijom zapadnih uzoru koja susreće radničko samoupravljanje i industrijsku modernizaciju. Radi se o tragovima vremena i fragmentima kulture sredine 20. stoljeća. Stotinjak djela grafičkog dizajna ambalaže, stavljenih u kontekst komercijalne propagandne fotografije i oglašavanja, odnosno dokumentarne i reportažne industrijske fotografije o Podravki, predstavlja prostor i vrijeme i kojem su pioniri hrvatskog marketinga, dizajna, komercijalne fotografije i oglašavanja obilježili prostor i vrijeme te postavili čvrste temelje razvoja Podravke. Posebnost izložbe je stavljanje naglaska na dizajn ambalaže, grafičko oblikovanje i fotografiju te imena profesionalnih umjetnika kao što su Dušan Bekar, braća Franjo i Vladimir Fleck, odnosno fotogafi Božidar Krznarić i Ivan Šef koji su u pedesetim godinama 20. stoljeća postavili temelje vizualnog identiteta i komercijalne komunikacije tehnološkog, tehničkog, marketinškog, sociološkog i semiološkog fenomena zvanog Prehrambena industrija Podravka.
Fotografije: Ivan Brkić (ljubaznošću autora)