Predstavljanjem publikacije završila izložba Umjetnost u zajednici

U petak (26. 2.) u Galeriji naivne umjetnosti predstavljena je publikacija izdana u sklopu projekta Umjetnost u zajednici: redefiniranje nasljeđa grupe Zemlja. Predstavljanje je započelo oko 14 sati, a prisustvovali su mu voditelji i izvoditelji projekta te (stručni) suradnici i mentori. S obzirom na ograničen broj dozvoljenih posjetitelja predstavljanje je za sve zainteresirane simultano omogućeno i putem Zoom platforme. Predstavljanje je moderirala kustosica Muzeja grada Koprivnice Helena Kušenić koja je iznijela zadovoljstvo realizacijom projekta te istaknula važnost sličnih projekata koji uspješno balansiraju između tradicije i suvremenosti te tako privlače divergentniju publiku i otvaraju nove vizure na naivnu umjetnost.

O projektu je više rekao jedan od voditelja – Josip Zanki, slikar i profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. Istaknuo je kako se projekt provodio od 2019. godine te uključivao dva terenska obilaska Hlebina i jedan terenski obilazak Velebita. Namjera projekta bila je preispitati jednu od najvažnijih točaka hrvatske povijesti umjetnosti – grupu Zemlja te Krstu Hegedušića i postulate zemljaškog manifesta koji su utjecali i na formiranje Hlebinske škole, odnosno naivne umjetnosti. Nasljeđe grupe Zemlja promatralo se u suvremenom kontekstu i danas aktualnom trenutku kroz suradnju Akademije likovnih umjetnosti i Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Hrvatskog društva likovnih umjetnika i Muzeja grada Koprivnice kao podrške „na terenu“ te (naivnih) umjetnika i studenata. Poticaj za osmišljavanje i provedbu projekta pružila je idejna potka projekta HINT (Hlebine, Inovacija, Naiva, Tradicija) koji se temelji na rezidencijalnom boravku suvremenih umjetnika u Hlebinama uz redefiniranje njihovih opusa inspiriranih baštinom naivne umjetnosti. O provedbenoj praksi projekta govorila je voditeljica projekta Maja Flajsig koja je istaknula da se projekt temeljio na razmjeni iskustava, participativnoj suradnji umjetnika i istraživača te radu unutar lokalne zajednice i etnografskom poligonu. Studenti Akademije likovnih umjetnosti i Odsjeka za etnologiju i kulturnu antropologiju upareni su s danas aktivnim autorima iz Hlebina i Koprivnice pa su istraživačke parove činili Ivan Andrašić, Jelena Bogdanić i Damjan Roce; Zvonko Sigetić, Dorian Pacak i Josip Čekolj i Dražen Tetec, Klara Burić i Lea Biličić. Svoja razmatranja i zaključke studenti su predstavili tekstovima u publikaciji. O važnosti sveobuhvatnog pogleda projekta govorila je mentorica studenata etnologije i kulturne antropologije dr. sc. Nevena Škrbić Alempijević. Istaknula je važnost dobre premreženosti institucija i zajednice u kojoj djeluje u cilju očuvanja i vrednovanja tradicije naivne umjetnosti što je preslikano i na provedbu projekta. Mentor studenata Akademije likovnih umjetnosti Sebastijan Dračić koji je i sam slikar izrazio je zadovoljstvo mogućnošću pomnijeg i direktnijeg upoznavanja i isprobavanja tehnike slikanja na staklu sa željom da se takva praksa nastavi i dalje što su podržali svi prisutni. Završno, Josip Zanki se osvrnuo na Drugi dio istraživanja proveden na Velebitu pri čemu je velebitski prostor promatran kao oživotvorenje utopijske vizije Hlebinske škole o zemaljskom raju (što naivno slikarstvo traži u sjećanju na podravsko selo s početka 20. st.) što je problematizirano kroz radionice drvoreza pod vodstvom Maje Rožman koje su rezultirale grafičkim listovima u izvedbi Josipa Zankija, Maje Rožman, Jelene Bogdanić, Doriana Pacaka, Luke Tomića. Iako grafike prvotno nisu bile planirane, dobro su se uklopile u priču projekta i dale mu dodatnu širinu pogleda. Land art intervencije pod vodstvom Marka Cullena zasnovane su na ideji svjetla i prirodnih materijala na raznim lokacijama NP-a, a sve je zaokruženo zajedničkim participativnim radom s temom ekvinocija kao posljednje žetve u godini koja je bitno razdoblje za seljake i naivne umjetnike. Osim toga, land art intervencije, kao i naivna umjetnost duboko su uvjetovane i premrežene ritmom i dinamikom nestalne prirode.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.