Muzej grada Koprivnice u suradnji s Podravkom i Galerijom Hrvatskog dizajnerskog društva petnaestu po redu Noć muzeja koja je obilježavala velike muzejske obljetnice jednu od važnih koprivničkih obljetnica, izložbom o 60 godina povijesti ambalaže i grafičkog dizajna Vegete obilježio je u Zagrebu. Bilo je stvarno posebno!
Noć muzeja 2020. u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva u Zagrebu ‘Vegeta 60 – Paketić povijesti’ izložba je kojom je ispričana priča o najpoznatijem hrvatskom začinu i robnoj marki koja je na određeni način obilježila agencijski dizajn i dizajn ambalaže u drugoj polovici 20. stoljeća, pa sve do danas. Istraživanjem su otkrivena neka od najvažnijih imena agencijskog dizajna u Hrvatskoj, od Ozehe i Apela pa do suvremenih, internacionalno priznatih reklamnih agencija. Radi se izložbi originalne ambalaže iz Zbirke grafičkog i produkt dizajna Muzeja grada Koprivnice, Muzeja prehrane Podravka i same Podravke. Izložba je pozitivni primjer suradnje proizvodnog, agencijskog i muzejskog sektora te Hrvatskog dizajnerskog društva, u kojem se zajedničkim snagama i interdisciplinarnim pristupom obilježava šezdeset godina postojanja Vegete.
Muzej grada Koprivnice, Podravka i Hrvatsko dizajnersko društvo okupili su ekipu stručnjaka koja u Galeriji HDD predstavlja 60 dizajnerskih i grafičkih rješenja ambalaže Vegete kroz povijest. Prehrambena industrija Podravka projektom industrijske baštine i izložbom Muzeja grada Koprivnice i Galerije HDD još jednom je naglasila i podržala izvrsnost: oblikovanje publikacije i vizualno rješenje potpisuje zagrebačka agencija Bruketa & Žinić & Gray, postav izložbe oblikovale su Brigade, dok istraživanje teme i autorstvo potpisuje Draženka Jalšić Ernečić, viša kustosica Muzeja grada Koprivnice, voditeljica muzejske zbirke u kojoj se čuvaju vrijedni primjerci ambalaže i grafičkog dizajna.
U Muzeju grada Koprivnice čuva se vrlo vrijedan fond najstarije Podravkine ambalaže iz njenog prvog formativnog razdoblja koju je prikupio i sačuvao osnivač Muzeja grada Koprivnice dr. Leander Brozović. Radi se o grafičkim rješenjima koja su nastala u suradnji koprivničke Podravke i zagrebačke Ozehe. Neka od njih su antologijska, a činjenica da su sačuvana na jednom mjestu je vrlo vrijedna. Od prvih Podravkinih pekmeza i marmelada, legendarnih juha u vrećici i naravno, Vegete. Ambalaža Vegete se svojim tehnološkim, komunikacijskim i baštinskim pričama, šezdeset godina postojanja, inovativnosti i kreativnosti, agencijskog dizajna koji odražava prostor i vrijeme nametnulo se samo po sebi. Izložba je trebala prigodno predstaviti šezdeset primjeraka povijesne ambalaže, no u samom istraživanju dogodio se pozitivni domino efekt i do izražaja su došle neke nove, trajne vrijednosti.
Fokus na ambalažu, tehnologiju tiska i agencijski dizajn, jedno je jako usko područje timskog rada, u kojem su dizajneri, tipografi i ambalažeri mali kotačići dobro usklađenog mehanizma. Osim prikupljanja i istraživanja konkretnih predmeta, od kojih se dio već nalazio u Zbirci grafičkog i produkt dizajna Muzeja grada Koprivnice, važan dio metode istraživanja je bila metoda usmene povijesti. Gotovo tristotinjak Podravkaša i Ozehaša, podijelilo je svoje uspomene, bili su vrijedni izvor podataka. Metoda oralne povijesti legitimna je antropološka metoda, no za istraživanje industrijske baštine i dizajna ne primjenjuje se često, a do izražaja su došli korporativni i emocionalni marketing koji su već desetljećima bitna kvaliteta Podravkinog marketinga, i to je vidljivo na ovoj izložbi.
Izložba Vegeta 60 – Paketić povijest bitna je iz više razloga. Prije svega, obrađena je ambalaža koja pripada samom vrhu grafičkog dizajna u Hrvatskoj. Istraživanje i izložba mogu se iščitavati vrlo slojevito, odraz su prostora i vremena. Bez obzira na kolektivnu nostalgiju koja e u trendu, izložba je važna za razumijevanje agencijskog dizajna i povijesti ambalaže koja nam je svima urezana u kolektivnu mentalnu sliku, no ne pamtimo koliko je u pojedinim razdobljima bila ispred svog vremena. U Koprivnici znaju reći, Jednom Podravkaš, uvijek Podravkaš… Koprivnica je grad Vegete… Izložba u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva trebala je biti skromna muzejska izložba o Vegetinoj ambalaži i agencijskom dizajnu, no Podravka je prepoznala ideju i podržala nas iznad svih očekivanja. Zapravo se dogodila sinergija između baštinskih ustanova i privrede koju si svi muzeji i galerije priželjkuju. Bruketa&Žinić&Gray i Brigada kao suradnici na oblikovanju muzejske publikacije i postavljanju izložbe sjajno su iskustvo za Muzej grada Koprivnice.
Emotivnu komponentu ne treba zanemariti, ona je u Podravki oduvijek bila jako važna. Rajnglica i zdjelica sa frizom crvenih srca i crvenim poklopcem koje je dizajnirao Dušan Bekar iz zagrebačke Ozehe, veliko ime agencijskog dizajna druge polovice 20. stoljeća. U toj su maloj rajnglici, koju je imala svaka domaćica na ovim prostorima, ispričane su slojevite price o industrijskom i grafičkom dizajnu, kulturi stola i kulturi prehrane, o Podravkašima, Ozehašima i Tvornici posuđa Gorica iz Dugog Sela… Vegetina rajnglica sa srcima simbol je jednog prostora i vremena. Zapravo je zanimljivo je jedan naoko nevažni predmet kao što je ambalaža, nositelj čitavog niza značenja, ne radi se samo o osobnoj ili kolektivnog nostalgiji. Radi se o načinu na koji komuniciramo.
U tom smislu posebno otvorenje izložbe bilo je posebno. O projektu i istraživanju govorili su voditelj Galerije HDD Marko Golub, ravnatelj Muzeja grada Koprivnice Robet Čimin, autorica i kustosica izložbe Draženka Jalšić Ernečić, veliki hrvatski dizajner s njujorškom adresom Mirko Ilić te predsjednik Uprave Podravke Marin Pucar koji je u vrlo emotivnom govoru naglasio vrijednost ove male velike izložbe. Njegove su riječi potvrdili posjetitelji Galerije Hrvatskog dizajnerskog društva koji su u Noći muzeja s posebnim zanimanjem i nostalgijom obilazili izložbu uz prisjećanja na kulturu stola u vlastitim domovima u kojima je Vegeta sredinom prošlog stoljeća, na kuhinjska vrata došla tiho i ušla u legendu.
Izložba se može razgledati do 18. veljače 2020. godine.