Ambalaža Podravke – Miješana marmelada (etiketa)

Autor: LTK
Naslov predmeta: Ambalaža Podravke – Miješana marmelada (etiketa)
Naziv zbirke: Zbirka grafičkog i produkt dizajna
Naziv predmeta: grafički dizajn; industrijski dizajn; etiketa
Materijal izrade: papir
Tehnika izrade: reproduktivna grafika; otisak; litografija
Država nastanka: Hrvatska
Mjesto nastanka: Koprivnica
Stilsko razdoblje: Dvadeseto stoljeće; peto i šesto desetljeće
Godina nastanka: 1947 – 1957; 1958
Mjere (cm): visina 11,4 cm, širina 19,5 cm
Signatura: Monogram LTK u krugu (desno dolje; u negativu)
Inventarna oznaka: MGKc 14000

Opis predmeta: PODRAVKA MIJEŠANA MARMELADA pakirana u svileni papir i drvene sanduke od 10 kilograma sa slikom sezonskog voća u boji na smeđe-žutoj etiketi jedan je od prvih proizvoda Podravke – Industrije za preradu voća i povrća Koprivnica. Radi se o jednom od prvih poslijeratnih primjera grafičkog dizajna, ambalaže i primijenjene grafike u prehrambenoj industriji Hrvatske. Likovno rješenje nastalo je prije nego što je Podravka počela koristiti prepoznatljive odnose boja, tipografiju i logotip. Upravo se po promjeni idejnog rješenja znaka i tipografije koji su otisnuti u donjem lijevom kutu etikete može pratiti vremenska odrednica između 1947. i 1957. godine kada je proizvod bio u maloprodaji na širem prostoru Regije, jer je osi za tržište Ex Jugoslavije bio namijenjen i izvozu. Žuto-smeđe-zelena etiketa sa slikom voća i svim inačicama i mutacijama likovnog rješenja koristila se sve do početka šestog desetljeća kada je u pionirskoj fazi razvoja marketinga Podravke, u suradnji s Oglasnim zavodom Hrvatske OZEHA, stvoren prepoznatljivi crveno-bijeli vizualni identitet. Radi nestašice papira u poslijeratnoj Jugoslaviji, etiketa se, zapravo, koristila do potrošnje tiskanih zaliha, tako da je na nekima etiketama iz Zbirke grafičkog i produkt dizajna Muzeja grada Koprivnice kao datum izrade otisnut 26.5.1958. godine. Kako je etikete u dokumentaciju Muzeja pohranio njegov osnivač dr Leander Brozović (1897-1962), moguće je da se radi o jednoj od posljednjih serija marmelada u drvenim sanducima pakiranim na staroj proizvodnoj liniji.

Interpretacija: Drveni sanduk i etiketa danas pripadaju kolektivnoj memoriji sredine 20. stoljeća, i nestašicama robnih zaliha u prvim godinama poslije Drugog svjetskog rata, kada je Podravkina miješana marmelada bio rijetko fini i skupocjeni slatkiš koji se na drvenom pultu trgovine rezao na šnite i pakirao u prozirni namašćeni svileni papir. Prije marketinga i industrijskog dizajna ambalaže, glavnu ulogu u prodaju proizvoda igrali su oglašavanje u dnevnim novinama i usmena predaja zadovoljnih kupaca, iz desetljeća kojeg je i reklamni slogan »Od Podravka džema, ukusnijeg nema«. Baš kao i sama Podravkina miješana marmelada, koju uz tehnološke i tehničke promjene i inovacije, i danas, nakon sedam desetljeća nalazimo u prodaji. Trebalo je proći više od pola stoljeća u kojem je robna marka postala jedan od vodećih brandova u Hrvatskoj.

Comments are closed.