Franjo Mraz: Pri talijanovom mostu

Autor: Franjo Mraz
Naziv predmeta: slika
Naslov: Pri talijanovom mostu
Država nastanka: Hrvatska
Grad nastanka: Hlebine
Datacija: 1932. godina
Tehnika / materijal: akvarel / papir
Dimenzije (visina x širina): 440 x 600 mm
Signatura: donji desni kut F. Mraz 1932.
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Inventarna oznaka:
MGK-HLB-437

FRANJO MRAZ (4. 4. 1910., Hlebine – 26. 10. 1981., Brežice) rođen je u siromašnoj seljačkoj obitelji, bavi se poljodjelstvom. Zarana počinje crtati i akvarelirati, a sustavno slika od 1930. godine pod mentorstvom Krste Hegedušića koji ga savjetuje da slika ono što stvarno vidi oko sebe, istinit život svakodnevnog sela, ponekad prožet kritičkim, socijalnim angažmanom. Izlaže od 1931. godine. Sredinom 1930-ih, počinje slikati temperama i uljem na staklu i platnu. U to vrijeme nastaju paradigmatska djela mekih tonskih rješenja, bez čvrstih obrisa, plošni oblici u slobodnim mrljama boja – čime konstituira svoj stil i poetiku. Tijekom 2. svjetskog rata više je puta zatvaran, na putu prema logoru uspijeva pobjeći i 1942. godine prelazi u partizane gdje obnaša visoke političke dužnosti pa mu je umjetnička djelatnost svedena na minimum. U skladu s tim poetika se mijenja i postaje realističnija – slika faktografski točnu istinu. Crteži postaju jasni, koncizni, bez sjenčanja. Sredinom 1950-ih godina postaje profesionalni slikar te se ponovno vraća prvotnim postulatima – plošnom kolorizmu realističnog seoskog ambijenta prožetog lirskim nabojima.

Mrazove su slike bilješke iz svakodnevice. Dokumenti razdoblja, uhvaćeni trenuci, zamrznuti u djeliću vremena. Tehnika akvarela tome savršeno odgovara preciznošću izrade i brzinom reakcije koju zahtijeva. Vješta ruka autora otkriva se u delikatnom (od)sjaju vode i stupnjevitoj gradnji kompozicije. Od prvog plana s glavnim motivom naglašene figurativnosti do pozadinskih apstrahiranih naznaka u plohama boje. Planove jasno odjeljuje horizontala kao motivska odrednica slike. Prednji plan vjerno predočuje minula vremena i običaje napajanja stoke i pranja rublja uz potok. Dva narativna toka lateralno zatvaraju kompoziciju, a dijagonalnim usmjerenjem otvaraju kompoziciju u dubinu. Linija dijagonale ponovljena je i u pozadinskom planu kroz dijagonalno nizanje obojenih ploha. Obrisne linije uokviruju pastelno blagu kromatsku skalu koja uz difuzno osvjetljenje pridonosi smiraju i blagoj atmosferi cjelokupnog prizora.

Comments are closed.