Mijo Kovačić: Jama

Autor: Mijo Kovačić
Naziv predmeta: slika
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Naslov: Jama
Država nastanka: Hrvatska
Mjesto nastanka: Gornja Šuma
Datacija: 1973. godina
Tehnika/materijal: ulje/staklo
Dimenzije (visina x širina): 1000 x 1100 mm
Signatura: donji desni kut M. Kovačić 1973.
Inventarna oznaka: MGK-HLB-126

MIJO KOVAČIĆ (5. 8. 1935., Gornja Šuma) odrastao je u seljačkoj obitelji u Gornjoj Šumi gdje i danas živi i radi. Neformalni početak njegovog puta smješta se, kako sam kaže, već u 12. ili 13. godini kada počinje slikati, uglavnom olovkom i ugljenom. Čuvši za doajena naivne umjetnosti, s nekoliko se crteža uputio u Hlebine, tražeći savjet i mišljenje. Nakon što se uvjerio da ima potencijala, kreće tipičnim putem: promatranjem neposredne okoline, slika seoske poslove vezane uz polja ili vinograde. Već 1954. godine ostvaruje prvu izložbu u Koprivnici. Prve slike odlikuje početnička nesigurnost i tehnička sirovost, izrazito plošni prikazi jednostavnih formi u  lokalnom koloritu.

Šezdesete godine 20. stoljeća donose sazrijevanje stila i tehničku uvježbanost koja dozvoljava unošenje novina koje će obogatiti već oformljeni „pravac“ Hlebinske škole. Već u ovim godinama formiraju se glavne okosnice njegova stila i budućeg opusa – otkriva se fascinacija vodom (poplavljena zemljišta, močvare, ribiči) i svojevrsnim deformacijama u ljudskim likovima. Kontrast između ljudi i prirode je uvijek prisutan – priroda iako ponekad zlokobna, uvijek je prikazana minucioznim, do detalja promišljenim pokretima, pomno odabranim bojama interesantnih, neuobičajenih tonova, dok su ljudske figure krajnje stilizirane, karikaturalno izvedene, u prikazu često dovedene do groteske i apsurda. Već  od 1970-ih godina zimski pejzaži su u potpunom kontrastu s dosad opisanim: do kraja sažeti, reducirani na najbitnije, a naracija u potpunosti izostaje.

U paradigmatskom djelu iz tog razdoblja – 1973. godine – potvrđuje se kao najveći majstor ugođaja i atmosferičnih prikaza u naivnoj umjetnosti. Neopterećen zadanostima Hlebinske škole usustavljuje vlastita pravila temeljena na živoj imaginaciji inspiriranoj narodnim legendama, ali i književnim djelima. Nastala prema mučnoj poemi Ivana Gorana Kovačića Jama dokazuje kako Mijo Kovačić hrabro prigrljuje estetiku ružnog, vadi je iz mraka, izguruje s margina na svjetlo slikarskog stakla – sirovu i ogoljenu. Dramatičnosti pridonose crvenkasto-zemljani tonovi pozadine i prigušeno osvjetljenje koncentrirano na motiv ruku koje nastoje uteći iz apokaliptične vizije utemeljene na stvarnim užasima Drugog svjetskog rata. Na grubim šakama koje se pružaju prema nebu ocrtava se sva težina seljačkog života. Univerzalna tema ratnih strahota prevedena u lokalni jezik podravskih seljaka postaje nam bliža, time i strašnija. Strahotu i tjeskobu pojačava i odabir kolorita – maniristička suprotstavljanja ljubičastih i žutozelenih tonova na grabećim šakama u okolnom pejzažu miješaju se sa nečistim tonovima žute, oker, smeđe odlazeći s jedne strane u potpunu tminu, a s druge zalazeći u narančasto-crvenkaste tonove obzora. Crveni tonovi ratnog užasa povezuju glavni motiv prednjeg plana i pozadinsku kulisu. Jednostavnim motivom i sažimanjem na najbitnije, Mijo Kovačić postiže zapanjujuću i uznemirujuću sugestivnost. Jama je vapaj humanosti. Izravna opomena, podsjetnik, „živo“ svjedočanstvo protiv ratne brutalnosti.

Jama je ušla u fundus Muzeja grada Koprivnice kao donacija 1975. godine nakon samostalne izložbe Mije Kovačića u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama. Činila je dio Stalnog postava sve do 1994. godine kada je pod nerazjašnjenim okolnostima ukradena iz galerijskog prostora (zajedno sa slikom Milana Generalića Proljeće). Unatoč intenzivnim potragama i policijskim istragama, gubi joj se svaki trag. Sve dok je krajem travnja 2019. godine nije otkrio ruski kolekcionar, veliki zaljubljenik u naivu i suradnik Muzeja grada Koprivnice na internetskoj stranici za oglašavanje. Njegovom inicijativom i brzom reakcijom Muzeja grada Koprivnice, Zaklade Mijo Kovačić i samog autora umjetnina je oduzeta iz privatnog vlasništva te potvrđena kao davno izgubljeni original. Nakon dugih 25 godina, Jama se 18. svibnja 2019. godine ponovno vratila kući – u Galeriju naivne umjetnosti – gdje ju svakodnevno možete posjetiti i svjedočiti kako je pravda ponekad spora, ali uvijek dostižna.

Comments are closed.