Hans Parsch: Motiv iz Dubrovnika

Autor: Hans Parsch; Ivan Parš (1886. – 1938.)
Naslov predmeta: Motiv iz Dubrovnika, pogled na zidine Starog grada i Minčetu
Naziv zbirke: Zbirka fotografija i foto albuma (Fond Valentaković)
Naziv predmeta: fotografija; fotografski negativ
Materijal izrade: staklo
Tehnika izrade: negativ na staklu, suha staklena ploča; Dry Plate
Država nastanka: Hrvatska
Mjesto nastanka: Dubrovnik
Stilsko razdoblje: 20. stoljeće; prvo desetljeće
Godina nastanka: oko 1910.; 1905. – 1913.
Dimenzije (mm): visina 230 mm, širina 170 mm
Signatura: nema
Inv. broj: MGK 12784

Opis predmeta: Originalni negativ na staklu iz ostavštine koprivničkog studijskog fotografa Hansa Parscha vrijedan je primjer povijesnog procesa suhe ploče negativa na staklu (Dry Plate) velikog formata s početka 20. stoljeća. Panorama Dubrovnika pripada seriji motiva gradskih zidina i dubrovačkih veduta koje je Ivan Parsch u svojoj prvoj, dubrovačkoj fazi između 1905. i 1913., odnosno 1916. godine fotografirao u nekoliko navrata. Negativ na staklu otkupljen je 2006. godine iz posjeda Zdravka Valentakovića, kolekcionara starih razglednica iz Svetog Ivana Zeline, zajedno s dijelom zbirke koji se odnosio na Koprivnicu. Radi se o staklenoj ploči negativa iz serije snimljene oko 1910. godine. Prema veličini staklenog negativa moguće je odrediti vrijeme snimanja i pripadnost seriji dubrovačkih motiva iz istog vremena. Negativ je na rubovima dosta oštećen, no kvaliteta snimke odaje vrsnog fotografa koji je u kamenoj kružnoj kuli utemeljenoj na širokom predziđu prepoznao impresivan prostorni orijentir koji dominira sjeverozapadnim dijelom grada. Tvrđava Minčeta jedna je od četiri kule tvrđava dubrovačkih gradskih zidina i dio je obrambenog sustava Dubrovnika prema kopnu. Svoje ime kula je dobila po dubrovačkoj plemićkoj obitelji Menčetić koja je u 14. stoljeću ustupila zemljište za njezinu izgradnju, a u vrijeme Dubrovačke Republike kao istaknuti dio fortifikacije bila je važno obrambeno uporište. Svoj sadašnji izgled tvrđava Minčeta duguje dvojici velikih renesansnih majstora. Projekt pregradnje prvobitne četverokutne kule započet je 1461. godine prema projektu graditelja Micchelozza di Bartolomea iz Firence. Izgradnju Minčete 1464. godine dovršio je Juraj Dalmatinac koji je zamisao svog prethodnika proširio i nadogradio te upravo njemu duguje sadašnji monumentalni oblik.

O autoru: Hans Parsch; Ivan Parš (1886 – 1938) je nakon školovanja u Pragu došao u Dubrovnik preko Sarajeva i Mostara oko 1905. godine. Svoju karijeru profesionalnog studijskog fotografa započeo je u Dubrovniku kao pomoćni fotograf u Fotografskom ateljeu Stjepana Tomlinovića, u kojem je radio od 1905. do 1913. godine. Fotografski atelje Parsch Raguza u Dubrovniku djeluje od 1913. do 1916. godine, kada Parsh kao vojni obveznik odlazi na Istočni front u Bukovinu i Galiciju gdje djeluje kao ratni vojni fotograf za potrebe Crvenog križa, ali i svoje osobne fotografske porive. U vrijeme Prvog svjetskog rata atelje propada i zatvara se, a obitelj krajem 1919. seli u Koprivnicu u kojoj od 1921. do 1938. godine djeluje Fotografski atelje Ivan Parš, kojeg nasljeđuje i vodi Dragica Parš od 1938. do 1949. godine. Od 1950. do 1994. godine atelje vodi Dragutin Plajh koji je oženio Paršovu kći Ives. Dragutin Plajh 2004. godine Muzeju grada Koprivnice poklanja veći dio ostavštine Hansa Parša, fotografske aparate i pribor, fotografije i negative, među kojima su se našli i dubrovački motivi koji formatom, fotografskim procesom suhe ploče, stilom i načinom pripadaju dubrovačkom razdoblju, a toj seriji pripada i suha ploča negativa na staklu s motivom dubrovačkih zidina i Minčete.

Comments are closed.