Dragica Belković: Bez naslova

Autor: Dragica Belković
Naziv predmeta: skulptura
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Naslov: Raspelo II.
Država nastanka: Hrvatska
Mjesto nastanka: Hlebine
Datacija: 1980. godina
Tehnika/ materijal: drvo/rezbareno
Dimenzije (visina x širina x dubina): 855 x 325 x 150 mm
Signatura: na postamentu DRAGICA / BELKOVIĆ / 1980
Inventarna oznaka: MGK-HLB-721

DRAGICA BELKOVIĆ rođena je 15. lipnja 1931. godine u Hlebinama. Kiparenjem u drvu bavila se od 1967. godine. Najveći dio svog stvaralaštva vezivala je upravo uz ono najvažnije i najvrjednije – uz ljude – uz čovjeka i njegove potrebe i obveze. Život na selu u prvom je redu definiran poslovima: oko kuće, u polju, u vinogradu, na paši, ali i pjesmom, plesom, zabavom i razbibrigom. Upravo tu prizemnost i jednostavnost vlastitog načina življenja uspješno je preslikala u skulptorski život. Stvaralaštvo je to koje slavi život, puno vedrine, blagosti i iskričave snage. Sudjelovala na 10-ak samostalnih i više od 50 skupnih izložbi u zemlji i svijetu. Umrla je 21. rujna 2009. godine u Hlebinama.

U ljudskoj figuri fokusira se na bilježenje raspoloženja, cjelokupnog stanja duha prikazanog lika. Intuitivno je znala (a kasnije isto potvrđuje i kritika) kako jednostavnost oblih formi, zaglađene plohe i fokus na bitno u svrhu izražajnog govore više od mnoštva detalja. Snaga njenih likova sadržana je u napetim volumenima koji zrače unutrašnjom energijom hvatajući točno određeni trenutak, osjećaj i atmosferu. Raznolika rezbarenja facijalnih elemenata, izdubljene bore, uhvaćeni osmijesi, specifična mimika lica donosi dubinu prikaza i uvodi nas u psihološki aspekt prikazanih figura u kojima se uglavnom ogleda veselo raspoloženje.

Kao važan i nezaobilazan segment života ističe se religija koju često bilježi živopisnim raspelima. Primjer iz 1980. godine Raspelo II. donosi prikaz Krista u neobičnim gabaritima dječačke fizionomije. Sama je izjavila kako je tuga previše boli i pogađa da bi se njome bavila pa infantilniji oblici barem malo rasterećuju prizor uobičajeno mučnih i tužnih konotacija. Obrada drva je bazična, kompozicija blago asimetrična s jačim istakom križa na lijevoj strani što se ublažava položajem glave nagnute udesno. Facijalna ekspresija odaje tugu i žalost, a sklopljene oči donose mirnoću i smiraj cjelokupnom prikazu. Stražnja strana skulpture ostaje vrlo slabo obrađena te izrasta iz jednostavnog postamenta, u kojem prepoznajemo izvornu formu, izgled i oblik drvenog bloka, tek neznatno rezbarenog pri vrhu.

Skulptura je dio je velike donacije Branimira Makanca pristigle u Muzej grada Koprivnice 2016. godine. U 2019. predstavljena u sklopu samostalne izložbe Dragice Belković: Radost u čovjeku – Život u drvetu održane u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama (9. 3. – 7. 4.). Ovog tjedna slijedi još jedno gostovanje Hlebinske škole na Jadranu gdje će se predstaviti i rad Dragice Belković izložbom Zemlja nas povezuje i spaja – Hlebinska škola u Orebiću u Pomorskom muzeju u Orebiću (19. 9. – 13. 10.).

Comments are closed.