Vladimir Kostjuk – Ivan Generalić

Autor: Vladimir Kostjuk (Koprivnica, 1943.)
Naslov predmeta: IVAN GENERALIĆ
Naziv zbirke: Zbirka fotografija i fotografskih albuma
Naziv podzbirke: Donacija Generalić-Kostjuk
Naziv predmeta: fotografija
Dodatak nazivu: portret
Podgrupa predmeta: portret umjetnika
Materijal izrade: digitalni ispis na papiru
Tehnika izrade: analogna fotografija; 35 mm film; digitalizirana i retuširana
Država nastanka: Hrvatska
Grad nastanka: Koprivnica – Sigetec kraj Koprivnice
Stilsko razdoblje: Dvadeseto stoljeće; razdoblje analogne fotografije
Godina nastanka: 1981.
Visina (cm): 25
Širina (cm): 37
Signatura: nema

Opis predmeta:

Fotografija je dio serije snimljene filmskom kamerom na film Leica formata. Vladimir Kotjuk fotografiju je sam digitalizira i retuširao, a uvećanje datira iz 2016. godine. U vrijeme snimanja fotografije 1981. godine, nakon razvijanja filma izrađeno je tek nekoliko najuspjelijih fotografija koje je odabrao Vladimira Kostjuka kao autor. Samim činom autorskog odabira upravo je Kostjuk najzaslužniji za predodžbu o Ivanu Generaliću, javnu sliku o umjetniku kojom se Ivan Generalić predstavljao u javnosti. U tom kontekstu Generalićev naivitet nije bio naivan, naprotiv. Izložba sastavljena od rijetko viđenih fotografija, uglavnom portreta i prizora iz dvorišta Ivana Generalića, s jedne strane daje temeljiti uvid u Kostjukov dokumentarni i umjetnički pristup fotografiji, načinu na koji je djelovao i promišljao predodžbu o Ivanu Generaliću kao umjetniku.

Interpretacija: Kada danas govorimo o Donaciji Generalić, prva stvar na koju pomislimo je zbirka slika velikog formata izložena u Galeriji Hlebine. U mentalnoj mapi oblikovana nam je slika Ivana Generalića, slikara seljaka kojeg je stvorila opora podravska njiva, umjetnik koji je kao mediji izražavanja koristio staklo. Hrvatska naivna umjetnost u drugoj polovici 20. stoljeća neupitno je obilježila prostor i vrijeme, dok su slikari seljaci pozirali u svojim dvorištima, sa kravama u štali, na njivi… Danas kada razmišljamo o hrvatskoj naivnoj umjetnosti ne pada nam na pamet činjenica kako je fotografija moćno oružje koje oblikuje percepciju, stanje svijesti i kolektivne vizualne kodove. U slučaju percepcije slikara seljaka Ivana Generalića u drugoj polovici 20. stoljeća presudnu je ulogu imao fotograf Vladimir Kostjuk, suradnik od povjerenja, osoba koja je na sebi svojstven način nastojao opravdati povjerenje starog majstora i prikazati njegovu osebujnost, umjetničku dušu, pozu, umjetničku samosvjesnost i svijenost o potrebi predstavljanja u tiskanim medijima.

Comments are closed.