Konj i vile // Žene poletja

Autor: Greta Pečnik
Naziv predmeta: slika
Naziv zbirke: Zbirka naivne umjetnosti
Naslov: Konj i vile // Žene poletja
Država nastanka: Slovenija
Mjesto nastanka: Piran
Datacija:. 1979.  godina
Tehnika/ materijal: tempera/papir
Dimenzije (visina x širina): 470 x 650 mm
Signatura: donji desni kut greta Pečnik Gregorc 1979
Inventarna oznaka: MGKc-HLB-230

 

GRETA PEČNIK (1924. – 2006.)rodila se u Oplotnici, gdje je završila i osnovnu školu. Uskoro se udala, postala domaćica te oformila obitelj u Piranu. Godine 1963. počela je slikati, a pet godina kasnije i izlagati. Sudjelovala je na svim važnim izložbama jugoslavenske naive u Italiji, Švicarskoj, u Poljskoj, u Francuskoj, u Švedskoj, u Kanadi i u Jugoslaviji. Imala je dvadeset samostalnih izložbi, a mnoge među njima u Sloveniji, u Italiji, u Hrvatskoj i drugdje. Bila je dobitnica mnogih nagrada. Između ostalog, 1980. godine primila je zlatnu plaketu Zlatara, 1973. godine posebno je spomenuta na drugoj izložbi naivnog slikarstva u Luganu u Italiji, a 1987. godine dobila je posebno priznanje za izložena djela na Bijenalu naivne umjetnosti u Jagodini. Na 5. Salonu samoukih likovnih umjetnika Jugoslavije u Trebnju 1979. godine primila je veliku počasnu nagradu, a na 20. Međunarodnom kampu samoukih likovnih umjetnika 1987. godine primila je zlatnu plaketu naivac. Dobitnica je također velike zlatne plakete Kampa. Njezini radovi nalaze se u Muzeju naivne i marginalne umjetnosti u Jagodini u Srbiji te u Muzeju naivne umjetnosti Vicq u Francuskoj. Sudionica 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 20., 24. i 25. Međunarodnog kampa samoukih likovnih umjetnika u Trebnju.[1]

Njeno stvaralaštvo ispunjeno je živim jarkim bojama te se uglavnom bazira na prikazu ženskih likova i svakodnevice iz ženske perspektive. Zaokupljenost ženskim principima ogleda se i u čestom tematiziranju prirodnih ciklusa kroz prikaze Mati zemlja (1969.), Majka svih majki (1970.), Mati sunca (1972.). Konji i vile ili Žene poletja dokaz su kako ju je privlačio i svijet legendi i mitskih bića. Na jednostavnoj monokromatskoj crnoj pozadini ističe se koloplet figura koju centrira uskovitlani prikaz konja kojim je cijela kompozicija kružno usmjerena prema središtu. Prikaz je baziran na iznimno ekspresivnom prikazu kroz korištenje intenzivnog kolorita, bogatog ornamentiranja svakog motiva i deformaciji proporcija. Figure vila lebde u profilu ogrnute u draperije jarkih boja koje kontrastiraju središnjoj animalističkoj figuri. Koloristički odabir inkarnata figura doprinosi dojmu bajkovitosti i čudesnosti prizora. Naglašena pokrenutost svakog elementa ovu centralno usmjerenu kompoziciju doprinosi dinamici i izuzetnoj ritmičnosti prizora.

Greta Pečnik jedna je od autora koji će se predstaviti na skorašnjoj izložbi slovenske naive u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama. Muzej grada Koprivnice i Galerija likovnih samorastnikov Trebnje u 2019. godini započeli smo uspješnu suradnju projektom „Velikani Hlebinske škole u Trebnju“, odnosno predstavljanjem hrvatske naive u Trebnju. Obzirom da su obje galerije srodne po području interesa i među rijetkima koje se bave naivnom umjetnošću, nastavak slijedi uz Noć muzeja 2020. godine (31. 1. – 1. 3. 2020.) uzvraćanjem gostoprimstva, odnosno predstavljanjem slovenske naive u Hlebinama. Izložba će predstaviti 33 umjetnine te pružiti pregled stvaralaštva prve (Jože Horvat, Janko Dolenec, Viktor Magyar Polde Mihelič, Greta Pečnik, Jože Peternelj, Konrad Peternelj, Anton Plemelj, Anton Repnik), druge (Hamdija Hadžić, Olga Kolar, Boris Lavrič, Franci Lesjak, Sandi Leskovec, Darja Lobnikar-Lovak, Franciska Petelinšek, Stanislav Novak, Irena Polanec, Nataša Prestor, Lucijan Reščić, Rudi Stopar, Franc, Tavčar, Jože Volarič) i treće (Darja Štefančić, Igor Dolenc, Ciril Hočevar, Samo) generacije autora slovenske naive.

[1] Biografija preuzeta iz kataloga izložbe „Slovenska naiva u Hlebinama“, Galerija naivne umjetrnosti, Hlebine, 31. 1. – 1. 3. 2020. Koprivnica: Muzej grada Koprivnice, 2020.

 

Comments are closed.