Zbirka Ivana Sabolića

Voditelj zbirke:
Draženka Jalšić Ernečić, viši kustos povijesti umjetnosti

Zbirka Ivana Sabolića sadrži 47 umjetnina. Od toga su dva rada izvedena u lijevanoj bronci, dok su ostale skulpture gipsani autorski (prvo)odljevi. Izložbu čini i nekoliko ranih crteža olovkom koje je sačuvao Sabolićev učitelj iz Peteranca, akademski slikar Petar Franjić (1904-1987) te faksimilna fotografska uvećanja javne plastike. Umjetnine u zbirci nastale su drugoj polovici 20. stoljeća, tijekom poslijeratnog razdoblja, uglavnom između 1950. i 1983. u vrijeme aktivnog djelovanja akademskog kipara i akademika Ivana Sabolića (1921-1986). Radi se o Darovnom ugovoru iz 1977. godine kojim akademik Ivan Sabolić poklanja veći broj originalnih gipsanih odljeva, crteža, studija i maketa Muzeju grada Koprivnice i rodnom selu Peteranec. Donacija je konačno ostvarena 1983. godine kada je pod pokroviteljstvom i sredstvima Skupštine općine Koprivnica u Staroj kapetaniji iz 18. stoljeća za javnost otvoren stalni muzejski postav Galerije skulptura Ivan Sabolić Peteranec koji je djelovao kao izdvojena organizacijska jedinica in situ Muzeja grada Koprivnice.

Ivan Sabolić (1921-1986) akademik i akademski kipar, docent, redovni profesor i dekan Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, od 1975. do 1986. voditelj Majstorske radionice, rođen je u Peterancu u obitelji samoukog graditelja violina i kipara, oca Franje Sabolića i majke Mare Sabolić rođene Štefotić. Upravo je uz oca izradio prve radove u glini, među kojima su portreti oca, majke i djeda njegovi najstariji sačuvani radovi. Ivan Sabolić pripadnik je poslijeratne generacije kipara koji su sredinom 20. stoljeća tragali za izlazom iz strogih okvira socrealizma i angažirane umjetnosti, pri čemu je Ivan Sabolić analizom modela i sintezom oblika svedenim na znak i čistu geometriju ostao vjeran Podravini kao izvoru inspiracije te tradiciji hrvatskog kiparstva. Filantropska gesta darivanja vlastitih umjetničkih ostvarenja muzeju lokalne zajednice odraz su zavičajne pripadnosti akademika Ivana Sabolića koji je svojim kiparskim radovima stilski obilježio hrvatsku skulpturu druge četvrtine 20. stoljeća. Zbirku uglavnom čine originalni autorski gipsani (prvo)odljevi, a materijal i tehnika izrade čine je posebno osjetljivom u tehničko-tehnološkom smislu.

Na zelenoj javnoj površini ispred zgrade galerije u Peterancu nalazi se javna plastika Ivana Sabolića izvedena u bronci i postavljena 1954. godine. Radi se o Poprsju Frana Galovića (1887-1914) pjesnika hrvatske moderne književnosti rođenog u Peterancu. Ispred samog pročelja galerije 1986. godine podignut je brončani odljev skulpture Ivana Sabolića Zimsko sunce iz 1957. godine, u kojoj se prema posljednjoj želji akademika Sabolića nalazi komora s urnom u kojoj su pohranjeni ostaci donatora. U južnom krilu prizemlja Stare kapetanije 1993. godine se u izložbeni prostor smjestila Općina Peteranec, dok u prizemlju sjevernog krila djeluje Narodna seoska knjižnica duge i bogate tradicije. U prvoj izložbenoj dvorani nalaze se rani radovi, crteži, radovi u glini te portreti i gipsani odljevi ženskih figura nastalih između 1950. i 1960. godine, sveukupno 14 izložaka. U drugoj izložbenoj dvorani nalazi se sjedeća figura Picasso iz 1960. godine, zatim maketa neizvedene javne plastike za kutinsku Petrokemiju (Gejzir) i grupa gipsanih odljeva značajnijih portreta, ukupno 25 radova. Treća izložbena dvorana sadrži odljeve skulptura većih dimenzija izvedenih u patiniranom gipsu. Ovu skupinu skulptura čine najznačajniji kiparski radovi Ivana Sabolića nastali između 1950. i 1980. godine u duhu stilizirane plastike koja njeguje tendenciju prema apstraktnim formama koje svoj izvor i inspiraciju nalaze u oblicima preuzetim iz prirode i tradicijske kulture Podravine. Peta izložbena dvorana sadrži uvećane faksimilne fotografije izvedene javne plastike i kiparskog crteža Ivana Sabolića te se koristi kao izložbena dvorana za povremene manje izložbe komornog karaktera.

Zbirka je dostupna javnosti uz prethodnu najavu, u radno vrijeme Općine Peteranec.

Comments are closed.