Na dan kad se sjećamo godišnjice smrti velikog Ivana Generalića (21. 12. 1914. – 27. 11. 1992.) koji je Galeriji naivne umjetnosti ostavio veliku donaciju svojih umjetnina (svakodnevno dostupnih u aneksu Galerije), sa zahvalnošću javljamo da je Zbirka naivne umjetnosti obogaćena još jednim iznimno vrijednim djelom iz obiteljske ostavštine Ivana Večenaja, sačuvane u Galeriji Ivan Večenaj u Goli. Obitelj Mladena Večenaja za Zbirku naivne umjetnosti odlučila je donirati sliku Ivana Večenaja – Nevina dečica (1974., ulje / staklo, 1000 x 970 mm, MGK-HLB-993). Vrijedna donacija rezultat je ostvarene samostalne izložbe Ivan Večenaj: Z on kraj Drave – Mali čovjek velikih ideja u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama, ali i najljepši zaključak cjelogodišnjeg obilježavanja 100. godišnjice rođenja velikog autora (koja je uključivala seriju tekstova o autoru, stručni skup, dokumentarni film, postavljanje spomen-ploče na rodnoj kući te virtualnu izložbu i posvećenost Podravskog zbornika 46/2020 životu i djelu velikana naive – kroz naslovnu fotografiju i seriju tekstova). Donirana slika upotpunjuje fundus Zbirke naivne umjetnosti i omogućuje kvalitetno i sveobuhvatno predstavljanje inovativnog i širokokutnog opusa Ivana Večenaja zastupljenog u svim fazama stvaralaštva. S ponovno pronađenom slikom Jama Mije Kovačića, umjetnina predstavlja proširenje stalnog postava Galerije naivne umjetnosti u Hlebinama. Formiranje novog segmenta postava zabilježile su i kamere HRT-a pa će se dolazak najnovije akvizicije moći pratiti u jednoj od skorašnjih epizoda emisije Puls.
Slika pripada među vrhunce stvaralaštva autora koji od 1960-ih godina formira individualizirani stil, temeljen na iznimnoj ekspresivnosti i specifičnim kolorističkim rješenjima vidljivim i u ovoj slici. Postat će najpoznatiji kao slikar religioznih motiva koje će smjestiti u podravski krajolik te tako „pripitomiti“, približiti univerzalne teme lokalnoj zajednici. Svoje vizionarske poglede temelji na pučkim pričama koje upija još od djetinjstva prebacujući ih u zreloj dobi u originalan likovni izraz temeljen na vizionarskoj slobodi. Prikaz u sebi sažima njegovu edukativnu narativnost, specifičnu figuraciju isprepletenu nijansiranim koloritom i osvjetljenjem koje doprinosi mističnosti i dramatičnom tonu prizora. Obiteljska dokumentacija čuva zapise autora o većini njegovih najvrjednijih ostvarenja pa zapis o ovoj slici prenosimo u cijelosti.
Ova moja slika rađena je uljem na staklu 100 x 97 cm 1974. godine. U donjem dijelu slike naslikana su mrtva dječica pogubljena po naredbi kralja Heroda. Nad dječicom je u znak tuge ispružena lijeva ruka sv. Josipa kojom stavlja stručak cvijeća. U desnoj ruci sv. Josip koji je zaštitnik naše domovine RH drži veliki štap koji cvate od vrha prema dolje – crvenim, bijelim i plavim cvjetova koje simboliziraju našu, hrvatsku trobojnicu.
Procvali Josipov štap prema legendi procvao je iako je bio suhi kada je za udaju bila prošena Blažena Djevica Marija. Naime, po Božjoj objavi, svećenički poglavari onoga vremena kada je djevojka bila za udaju, zahtijevali su da svaki od prosaca u hram donese suhi štap. Čiji će štap preko noći procvasti, tome će djevojka postati ženom.
Ubojstvom nevine dječice, Josip i Marija su bili prisiljeni pobjeći u Egipat s malim Isusom. Djevica Marija sa Isusom u naručju sjedi ne na magarcu već na volu, simbolu evanđelista Luke dok anđeo koji je simbol evanđelista Mateja lebdi iza Isusa. Lav na slici simbol je evanđelista Marka koji je naslikan kraj Josipa a simbol u obliku ptice, orla koja leti u zraku simbol je evanđelista Ivana. Svi simboli: ptica, lav, anđeo i vol drže pisaća pera a Lukin simbol uz pero u ustima ima i slikarski kist. Predaja kaže da je evanđelist Luka bio i slikar pa je i dan danas zaštitnik slikara. Lukin simbol krava, odnosno ovdje vol ima i krila. Na slici se vidi mnoštvo ptica od kojih jedne prate bijeg Svete obitelji a druge lete u visine. U narodu postoji vjerovanje da su duše umrlih uz tijelo sve dok se pokojnik ne pokopa. Ptice koje se nalaze uz Svetu obitelj čekaju na ukop tijela nevine dječice a one koje su se vinule u nebo, njihova tijela su pokopana.
U desnom donjem uglu slike u obliku đavla naslikao sam Heroda kako se skriva, promatra i uživa u svom zločinu.
U lijevom donjem uglu mrtva su dječica a jedno od njih je razapeto. Kraj njega je janje, simbol Isusa Krista držeći križ koji ga prati od rođenja do groba.
U daljini sumraka vidi se selo sa podravskim kućicama i crkvom. Slika je u tamnom tonu sa osvijetljenim granama drveća, nebo je tmurno kao da oplakuje ovu nevinu dječicu.
Ova slika obišla je mnogobrojne izložbe te je dobila mnoge pohvale i priznanja. Pod zaštitom je RH a danas je moje vlasništvo i nalazi se u mojoj Galeriji.
Ivan Večenaj – T.
seljak, slikar, pjesnik i književnik
Preostali dio bogatog opusa Ivana Večenaja razgledajte u Galeriji Ivan Večenaj u Goli (Dravska 40) te posjetite Etno-kuću, rodnu kuću Ivana Večenaja obogaćenu brojnim etnografskim predmetima koji vam omogućuju da pobliže upoznate način života u vremenu stvaranja Ivana Večenaja. Članovima obitelji Večenaj, kao i brojnim drugim donatorima Muzeja, najljepše zahvaljujemo na ukazanom povjerenju. Zahvaljujući svima vama naš muzej građom nadrasta lokalne okvire i postaje destinacija šireg značaja i vrijednosti.