Rudolf Krušnjak: Partija iz Maksimira

Autor: Rudolf Krušnjak
Naziv predmeta: slika
Naziv zbirke: Zbirka Vladimira Malančeca
Naslov: Partija iz Maksimira
Država nastanka: Hrvatska
Grad nastanka: Koprivnica
Datacija: oko 1918. godine
Tehnika/ materijal: ulje/platno
Dimenzije (visina x širina): 420 x 566 mm
Inventarna oznaka: MGK-2341

RUDOLF KRUŠNJAK prvi je akademski obrazovani slikar Koprivnice u 20. stoljeću. Pripada krugu hrvatskih slikara koji su diplomirali slikarstvo na Kraljevskoj bavarskoj akademiji likovnih umjetnosti u Münchenu u prvim godinama 20. stoljeća. Učio je neke od najvećih hrvatskih umjetnika, poput Krste Hegedušića i Vilka Gecana, bio je glavni inspektor za nastavu kralja Aleksandra Karađorđevića, i bio je jedan od naših prvih umjetnika s diplomom čuvene Münchenske akademije.

Rudolf Krušnjak između dva svjetska rata bio je cijenjeni likovni pedagog i profesor likovne umjetnosti. Kao profesor likovne kulture i umjetnosti radio je na gimnazijama u Koprivnici i Zagrebu. Krušnjakovo međuratno razdoblje uz pedagošku djelatnost bilo je obilježeno značajnijim funkcijama u vladi kralja Aleksandra u Beogradu, gdje je živio i djelovao desetak godina, sve do 1941. godine kada se vratio u Koprivnicu. Beogradska faza Rudolfa Krušnjaka u velikoj će mjeri ostati nepoznanica, jer je u bombardiranju Beograda između 6. i 12. travnja 1941. u požaru stradao i njegov slikarski atelje, dok je njegovo javno umjetničko djelovanje bilo više nego skromno i ograničeno na grupne izložbe Udruženja umjetnika Srbije. Po povratku u Koprivnicu četrdesetih godina 20. stoljeća, profesor Rudolf Krušnjak i milostiva Zlata živjeli su bez potomaka, u svojoj kući na glavnom koprivničkom trgu. Skroman i samozatajan gospodin, profesor Krušnjak je u prvim poslijeratnim danima kao član Organizacijskog odbora za osnutak muzeja, svojim radom i stručnim savjetima s područja umjetnosti uz Brozovića, Kukeca, Vošickog, Loborca i ostale pionire koprivničke muzeologije sudjelovao na ostvarenju građanskog sna zvanog Muzej grada Koprivnice. Malo preostalih i pronađenih slika govore o Krušnjaku kao slikaru kojem je intonacija intimnog i bliskog bila posebno važna, a iskustvo dosadašnjih istraživanja određuju ga kao slikara koji ne pripada ni jednom od različitih umjetničkih smjerova u kojima se razvijala hrvatska umjetnost 20. stoljeća. U svom nevelikom opusu Krušnjak ostaje dosljedan i vjeran sebi i svojim münchenskim uzorima koje samozatajno i tiho njeguje na rubu provincije, izvan svih likovnih scena i događanja. Krušnjakov opus po svom stilu, načinu i dosezima pripada kontekstu domaće koprivničke sredine, a kao prvi akademski obrazovani slikar Koprivnice Rudolf Krušnjak ima svoje jasno i čvrsto utemeljeno mjesto u povijesti umjetnosti.

Prva studija uljem na kartonu prikazuje igru svjetlosti na partiji donjeg jezera i šuma u Maksimiru, prevladava žuta i plava boja. Varijanta slike “Partija iz Maksimi ra 2” iz iste godine, izložena je, uz ovu studiju na izložbi u Salonu galerije Ulrich u Zagrebu (03.-12.03.1919.) Ostavštinom Rudolfa Krušnjaka 1974. godine Partija iz Maksimira 2. nalazi se u posjedu obitelji Suvočarev. Ljiljana Pribanić rođena Suvočarev iz Koprivnice (Hrvatske državnosti 20) navodi kako se slika se nalazi u posjedu njezinog brata Dobrivoja Suvočareva u selu Jaša Tomića u istočnom Banatu (Srbija). Treća varijanta slike “Partija iz Maksimira” nastala krajem 1960-ih nalazi se u posjedu koprivničkog liječnika Miljenka Vondračeka u njegovoj kući u Novom Vinodolskom. Treća varijanta maksimirskog motiva ekspresivnija je, boje su izraženije i otvorenije

Comments are closed.