Protekla dva tjedna Muzej grada Koprivnice uspješno se predstavio zagrebačkoj publici u prestižnoj Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva izložbom VEGETA 60 – PAKETIĆ POVIJESTI kojom su pod kustoskim vodstvom autorice projekta Draženke Jalšić Ernečić, združenim snagama i timskim radom Muzej grada Koprivnice, Podravka d.d. Koprivnica i zagrebačka Galerija HDD predstavili jednu od zasigurno najvažnijih tema oblikovanja ambalaže u prehrambenoj industriji i agencijskom dizajnu na ovim prostorima. Radi se Vegeti, najpoznatijem hrvatskom dodatku jelima koji je u svojoj šezdesetoj obljetnici primjer vitalizma proizvoda koji još uvijek nalazi nove korisnike i osvaja nova tržišta. VEGETA 60 – PAKETIĆ POVIJESTI tema je koja svojim istraživanjima dodiruje vrlo različita područja suvremene povijesti i života, od povijesti oblikovanja i dizajna ambalaže, agencijskog dizajna i oglašavanja, pa sve do kulture prehrane i kulture stola u kojoj je Vegeta u drugoj polovici 20. stoljeća izvršila nevjerojatno veliki utjecaj.
Dizajn Vegete je važan, izložbom u Galeriji HDD uspostavili smo vremensku crtu i odredili važne datume u povijesti dizajna ambalaže u Hrvatskoj. Sinergija kulturnih ustanova i proizvodnog sektora, uz implementaciju usmene povijest kao modela istraživanja koji je nastojao obraditi muzejske predmete i grafički dizajn slojevito i kompleksno kroz prizmu baštinske priče o Vegeti pokazao se uspješnim modelom. Zahvaljujući razumijevanju ravnatelja Muzeja grada Koprivnice Roberta Čimina te potpori ključnih ljudi iz Podravke, među kojima moramo spomenuti Sanju Garaj Miloš (koja je ujedno i urednica publikacije), Krunoslava Bešvira i Marina Pucara, koji su prepoznali vrijednost ovog malog-velikog kustoskog projekta, u kojoj je važnu ulogu odigrao voditelj Galerije HDD Marko Golub. Pozitivni domino efekt koji se dogodio zahvaljujući razumijevanju i interesu prehrambene industrije Podravka, iziskivao puno dodatnih istraživanja i rada, a suradnja sa agencijom Bruketa&Žinić&Gray u kojem su Davor Bruketa kao kreativni direktor i BRIGADA dali završni izgled cijelom projekti, iz muzejskog rakursa bilo je to izuzetno iskustvo.
Vegeta je primjer hrvatskog dizajna koji traje i mijenja se punih šest desetljeća, bez obzira na činjenicu sa je na izložbi prisutna i emotivna razina kolektivne nostalgije. U kontekstu hrvatskog dizajna na primjeru Vegete i njezine ambalaže moguće je proučavati i naučiti puno o oblikovanju ambalaže i grafičkom dizajnu, tehničko-tehnološkim aspektima ambalaže, povijesti, sadašnjosti i budućnosti agencijskog dizajna, povijesnim agencijama kao što su Ozeha i Apel, ali i suvremenim agencijama danas prisutnim na širem prostoru regije, od zagrebačkih Bruketa&Žinić&Gray i BBDO, do globalno prisutnih renomiranih agencija kao što su pariški Publicis i milanski Smith Lumen. Agencijski dizajn je priča za sebe i izložba VEGETA 60 – PAKETIĆ POVIJESTI dotaknula je i pitanje agencijskog dizajna u kontekstu dizajna ambalaže u Hrvatskoj.
Upravo na tim postavkama je 13. veljače 2020. godine u prostoru Galerije HDD održano predavanje i panel razgovor u kojem su sudjelovali autorica izložbe Draženka Jalšić Ernečić, kreativni direktor Davor Bruketa i prorektor Sveučilišta Sjever Mario Tomiša, koji su na primjeru Vegete govorili o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti dizajna ambalaže te potaknuli zanimljivu diskusiju na temu, s posebnim osvrtom na važnost edukacije i implementacije novih znanja. Pri tome su uz povijesni kontekst o kojem je govorila Draženka Jalšić Ernečić, govorili i Davor Bruketa iz konteksta aktualne suvremene prakse agencijskog dizajna i Mario Tomiša koji ne naglasio važnost interdisciplinarnog studija dizajna ambalaže s naglaskom na tehnološke aspekte dizajna i kvalitetu tiska. Istraživanje i izložba primjer su dobre muzejske prakse u kojoj je, osim baštinske priče bitna transparentnost muzejske zbirke i njezino implementiranje u edukativne programe, u ovom slučaju sveučilišne studije dizajna ambalaže na Sveučilištu Sjever.
Foto: Ora Mušćet HDD